Road Racing

Etusivu   Jaostot   Kilpailut   Tapahtumat   J√§seneksi   Historia   Valokuvat   Yhteystiedot   English

YHTEISTYÖSSÄ







ROAD RACING

RR-jaosto 2017

Juha Suikkari, puheenjohtaja GSM 040 763 6701
Teemu Klemetti (Minimoto) GSM 040 537 0448
Martti Solja (Supermoto) GSM 040 500 3626
Seppo Hulkkonen
Juha Kallio
Jouni Kauppila
Jorma Kauppila
Mika-Sakari Komu
Riku Kruuse
Atte Ovaska
Mika Tanskanen
Hannu Torkkeli

Imatran radalle suoritettiin ensitarkastus, katuratahanke etenee

Suomen Moottoriliiton (SML) toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist ja International Road Racing Championship (IRRC) -sarjan edustaja Torsten Schmidt vierailivat Imatran Moottorikerhon kutsuvieraina elokuussa Imatralla. Vierailun tarkoituksena oli suorittaa katselmus Imatran TT-radan ympäristössä ja samalla arvioida vallitsevien olosuhteiden soveltuvuutta katuratasarja IRRC:n osakilpailunäyttämöksi. Vierailun isäntinä toimivat Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman ja kilpailuhankkeen puuhamiehenä häärivä Juha Kallio.

Toiveet kansainvälisen katuratakilpailun saamisesta Suomeen ottivat jälleen askeleen eteenpäin, kun IRRC-sarjan saksalainen edustaja Torsten Schmidt vieraili elokuun puolivälissä Imatralla tarkastelemassa perinteikkään TT-radan nykyisiä olosuhteita. Saksassa, Belgiassa, Hollannissa ja Tshekeissä ajettavan IRRC-sarjan tulevaisuuden suunnitelmissa siintää kilpailukalenterin laajentaminen uusille radoille ja tällä hetkellä Suomi ja Imatra näyttäytyvätkin sarjan silmissä houkuttelevana vaihtoehtona.

- Suomi on kaunis ja kiinnostava maa, joka omaa pitkät perinteet moottoriurheilun saralla. Imatralla kilvanajon historia ulottuu kauas ja onkin kunnia olla mukana suunnittelemassa kilpailutoiminnan palauttamista tälle perinteikkäälle paikkakunnalle yhdessä suomalaisen moottoripyöräily-yhteisön kanssa. IRRC-sarjan osakilpailun järjestäminen Imatralla on realistinen tavoite, mutta se vaatii edelleen paljon työtä, toteaa Schmidt.

"Ei suurta eroa ratoihin, joilla tällä hetkellä ajetaan"

Schmidtin mukaan Imatran rata ei nykyisellään liiemmin eroa niistä radoista, joilla IRRC-sarjan osakilpailuja Keski-Euroopassa ajetaan. Radalta löytyy kuitenkin muutamia erityispaikkoja, joiden turvallisuuteen täytyy löytää ratkaisut ennen kuin kilpaileminen Imatralla on mahdollista. Schmidt korostaa, että kaikkein tärkeintä katuratakilpailuissa on katsojien turvallisuuden takaaminen.

- Ensisijaisesti näen itseni hankkeessa konsulttina, joka jakaa neuvoja rata-alueen saattamiseksi IRRC:n edellyttämälle tasolle. Ensinnäkin radan tulee olla lisensoitu, jotta IRRC-osakilpailu voidaan ajaa Suomessa ja Imatralla. Lisäksi kilpailun järjestäminen vaatii järjestävältä taholta laajaa yhteistyötä Imatran kaupungin ja paikallisen elinkeinoelämän kanssa. Katuratojen lisensoinneista vastaa kunkin maan moottoriliitto, joten olinkin erityisen tyytyväinen tavatessani Suomen Moottoriliiton toimitusjohtajan Kurt Ljungqvistin vierailuni aikana.

Hankkeella moottoriliiton tuki

Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist oli niin ikään tyytyväinen vierailun antiin ja Imatran moottorikerhon esittelemiin suunnitelmiin katuratakilpailun järjestämisestä vanhalla TT-radalla. Moottoriliiton yleinen toive on, että jäsenkerhot toteuttaisivat mahdollisimman monipuolisesti kansainvälisiä kilpailuja kotimaassa. Ljungqvist totesikin moottoriliiton seisovan vakaasti katuratakilpailuhankkeen takana ja on valmis tarjoamaan liiton resurssien puitteissa kaiken mahdollisen tuen kilpailujen tuomiseksi Imatralle.

- Kansainväliset kilpailut tuovat intoa tekemiseen ja kasvattavat kiinnostusta lajia kohtaan niin harrastajien kuin muidenkin toimijoiden keskuudessa. Moottoriliitto voi tukea tätä kyseistä hanketta kommunikoimalla hankkeessa mukana olevien tahojen välillä ja toimimalla edunvalvojana sille tyypillisissä rooleissa hankkeen parissa. Monipuolisella, laajalla ja hyvällä yhteistyöllä valmisteltu ja toteutettu hanke on edellytys kilpailun onnistumiselle. Uskon, että tämäntyyppiselle kilpailulle on tilausta suomalaisen moottoriurheilukansan keskuudessa, summasi yhteen SML:n toimitusjohtaja Ljungqvist.

Imatran Moottorikerho jatkaa järjestelyiden hoitamista

- Imatran Moottorikerhon näkökulmasta Kurtin ja Torstenin vierailu Imatralla oli erittäin hyödyllinen sekä kannustava ajatellen kilpailujen järjestelyiden jatkamista. Torsten antoi arvokasta palautetta liittyen radan olosuhteisiin sekä muihin järjestelyiden kannalta oleellisiin asioihin. Oli myös tärkeää saada Kurt mukaan tapaamiseen lajin kattojärjestön sekä radan lisensoimisesta vastaavan tahon edustajana. Moottoriliitolla on luonnollisesti tärkeä rooli hankkeen toteutumisessa. Meidän tehtävänämme Imatran Moottorikerhossa on tästä eteenpäin ryhtyä edistämään ratakatselmuksessa ilmenneiden haasteiden ratkaisua, toteaa Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman.

Niin Schmidt kuin Ljungqvistkin uskoivat Imatranajojen historian lisäävän kiinnostusta kaavailtua katuratakilpailua kohtaan - myös kansainvälisellä tasolla. Lisäksi hanketta puoltaa Imatran Moottorikerhon osaaminen ja kokemus moottoripyöräkilpailujen järjestämisessä sekä Imatran kaupungin positiivinen suhtautuminen kilpailuhankkeeseen. IRRC:llä on tiettyjä taloudellisia ehtoja kilpailujen järjestämisen suhteen ja näiltä osin paikallisen elinkeinoelämän saaminen hankkeen taakse tulee olemaan erittäin tärkeää.

Tämän hetkisen tiedon perusteella näyttää siltä, että kilpailu saataisiin järjestettyä Imatralla aikaisintaan vuonna 2016. Kilpailujen järjestelyt jatkuvat yhteistyössä Imatran Kaupungin, Suomen Moottoriliiton ja IRRC:n kanssa. Järjestelyiden etenemisestä tiedotetaan sitä mukaan, kun hanke etenee.



 





 

 

 

 

Muistojen Imatranajo Off Road Areena